Žádosti a zřízení

Zřízení Datové schránky

Logo

Budete automaticky přesměrování.

Cílová stránka se nenachází na tomto webu, ale odkazuje na jiný server. Pokud se přesměrování nestane, klikněte na tlačítko níže:

23° C
Klikněte zde pro odkázání

Vyřiďte online

Portál občana

Tento požadavek je možné vyřídit online na Portálu občana.

Vyřízené žádosti

Termíny svozu odpadů

Vše

Základní informace

Logo služby Czech point

Co jsou Datové schránky?

Datové schránky zásadně mění díky informačním technologiím způsob doručování (přijímání a podávání) úředních dokumentů. Pomocí datových schránek je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je takto od nich přijímat.

Tento způsob komunikace – prostřednictvím datových schránek – nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon o datových schránkách zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu. Orgánům veřejné moci a určitým skupinám právnických a podnikajících fyzických osob jsou datové schránky zřízeny automaticky ze zákona, všem ostatním na základě jejich žádosti.

Cílem datových schránek je efektivnější – tedy rychlejší, levnější a spolehlivější veřejná správa, což pozitivně pocítí každý občan.

Práce s datovou schránkou


Kontaktní místo veřejné správy je prostředníkem mezi občanem a informačním systémem datových schránek. Na kontaktním místě lze zajistit zřízení datové schránky na žádost, přidat pověřenou osobu, zneplatnit přístupové údaje či znepřístupnit datovou schránku.

Na Czech POINTu není možné zjistit stav doručení přístupových údajů prostřednictvím České pošty (kdy byly zaslány, či na jakou adresu). Informace tohoto typu je možné získat pouze na Infolince datových schránek.

Veškeré informace k informačnímu systému datových schránek naleznete na www.datoveschranky.info

Seznam agend datových schránek

Na kontaktních místech veřejné správy (Czech POINT) jsou zajišťovány následující agendy datových schránek:

  • Žádost o zřízení datové schránky
    Na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT je možné podat žádost o zřízení datové schránky. Žadatel předloží doklad totožnosti. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží zákazníkovi ke kontrole a k podpisu. Datová schránka bude zřízena do tří dnů. Poté obdrží zákazník přístupové údaje poštovní zásilkou do vlastních rukou.
  • Žádost o znepřístupnění datové schránky, která byla zřízena na žádost
    Použije se v případě, kdy žadatel potřebuje znepřístupnit datovou schránku podle § 11 odst. 4 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
  • Žádost o opětovné zpřístupnění datové schránky
    Použije se k obnovení dříve znepřístupněné datové schránky.
  • Podání žádosti o zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových
    V případě ztráty, nebo odcizení přístupových údajů do datové schránky může oprávněná osoba k datové schránce požádat o zneplatnění přístupových údajů a vystavení nových. Žadatel předloží doklad totožnosti. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží zákazníkovi ke kontrole a k podpisu. Ke zneplatnění stávajících přístupových údajů dojde okamžitě, poté bude automaticky odeslán e-mail s odkazem na aktivační portál, kde si žadatel vyzvedne nové přístupové údaje.
  • Vyřízení reklamace obdržení přístupových údajů a vydání nových
    Tímto způsobem lze zjistit stav žádosti o zaslání nových přístupových údajů k datové schránce. Využít jej mohou žadatelé, kteří požadovali zaslání přístupových údajů prostřednictvím emailové adresy, a z nějakého důvodu jim přístupové údaje nebyly doručeny. Pracovník kontaktního místa nalezne pomocí formuláře chybu, vyřeší ji a dokončí doručení nových přístupových údajů k datové schránce.
  • Přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky
    Dojde k přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky. V oznámení je nutné zvolit typ oprávnění (pověřená osoba, administrátor). Dále je potřeba nastavit práva pro přístup pověřené osoby.
  • Zneplatnění přístupových údajů pověřené osoby (zrušení osoby)
    Dojde ke smazání pověřené osoby, která má přístup k datové schránce. Smazáním pověřené osoby dojde ke zneplatnění jejich přístupových údajů.
  • Povolení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od PO/PFO/FO
    Datová schránka se nastaví do speciálního režimu, kdy je možné doručovat komerční datové zprávy do dané datové schránky. Tato služba je na straně ISDS zpoplatněna.
  • Zrušení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od PO/PFO/FO
    Zruší se doručování komerčních zpráv do datové schránky. Je možné pouze komunikovat s orgány veřejné moci.

Obecně o agendách datových schránek

Při jakémkoliv podání v souvislosti s ISDS musí žadatel předložit platný doklad totožnosti. Zastupuje-li žadatel jinou osobu, musí být touto osobou zplnomocněn na základě plné moci, která je sepsána za tímto účelem a je notářsky ověřená.

V případě, že je zřizována datová schránka pro právnickou osobu na žádost, je nutné navíc k žádosti doložit jmenovací dekret, usnesení valné hromady, či jakýkoliv jiný dokument, který určuje danou osobu jako jednatele či statutární orgán za danou právnickou osobu. I tento dokument musí být úředně ověřen. Všechny přiložené dokumenty k žádosti jsou konvertovány do elektronické podoby. Žádosti pak vždy spadají do správního řízení. Konverze je v těchto případech provedena zdarma.

Činnosti v rámci informačního systému datových schránek jsou prováděny zdarma. Zpoplatněna je pouze konverze na žádost (30 Kč za stránku) a opakované vydání přístupových údajů (200 Kč).

Přiložené soubory

Nenalezen žádný dokument
Obsah naposledy aktualizován
28
.
4
.
2021

Často kladené otázky a odpovědi

Je třeba uvádět adresu trvalého bydliště do žádosti o datovou schránku?

Na žádosti o DS se uvádí adresa kam chce žadatel zaslat přihlašovací údaje. Adresa trvalého bydliště není explicitně nutná pro zřízení DS. Pokud žadatel neuvede žádnou adresu, automaticky se do žádosti natáhne adresa trvalého pobytu z Evidence obyvatelstva. Pokud žadatel chce zaslat přihlašovací údaje na jinou adresu než na adresu trvalého bydliště, je nutné, aby při vyplňování žádosti na tento fakt upozornil.

Jsem právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku (s.r.o., a.s., v.o.s) a chci si požádat o datovou schránku…

Jste-li právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku, Ministerstvo vám datovou schránku zřídí automaticky, jakmile dostane z obchodního rejstříku informace o vašem zápisu. Vaši žádost nelze přijmout. Datová schránka vám bude zřízena automaticky.

📅 Je možné se na úřad objednat online?

Ano, v pravé horní části stránky je tlačítko pro online rezervaci.

Jaké potřebuji obvykle doklady a dokumenty?

Aby bylo možné na kontaktním místě veřejné správy (Czech POINT) úspěšně získat výpis nebo učinit podání, je zapotřebí s sebou přinést obvykle tyto podklady: 💳 Doklad totožnosti 📄 Plná moc (v případě zmocněnce) 📜 Rodný list dítěte či soudní rozhodnutí (v případě zákonného zástupce) 🏢 Doklad o oprávnění zastupovat danou organizaci (v případě statutárního orgánu právnické osoby, vedoucího orgánu veřejné moci apod.) 💰 Peníze (na uhrazení poplatku za provedený úkon) – Dokument ke konverzi (v případě konverze dokumentů; listinný či elektronický uložený na CD/DVD či v Úschovně) – Některé agendy nevyžadují ověření totožnosti žadatele, a pak není vyžadován doklad totožnosti, plná moc, doklad o zastupování, ani doklad o oprávnění zastupovat danou organizaci. Výše poplatku závisí na konkrétní agendě.

Co je a jaké služby poskytuje Czech POINT?

Systém Czech POINT poskytuje pro veřejnost celou řadu služeb: výpisy z informačních systémů veřejné správy či základních registrů podání vůči státní správěkonverze dokumentů v listinné podobě do dokumentu obsaženého v datové zprávě nebo datovém souboru a naopak založení a správa datové schránky a další. Tyto služby jsou poskytovány na tzv. kontaktních místech veřejné správy, která jsou opatřena modrým logem Czech POINT. Kontaktními místy veřejné správy jsou notáři, krajské úřady, obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů, ale také zastupitelské úřady (velvyslanectví) v zahraničí. Kontaktní místa provozuje rovněž Česká pošta, Hospodářská komora a také banky, kterým Ministerstvo vnitra udělilo autorizaci. Služby Czech POINT pro veřejnost lze obecně rozdělit do těchto kategorií: výpisy z informačních systémů veřejné správy – např. výpis z Rejstříku trestů nebo Katastru nemovitostí podání vůči státní správě – např. ohlášení živnosti do registru živnostenského podnikání základní registry – např. výpisy ze základních registrů, nebo podání žádosti o změnu údajů datové schránky – např. žádost o zřízení datové schránky, žádost o zneplatnění přístupových údajů a vydání nových, atd. konverze na žádost a související služby – Úschovna a Centrální úložiště ověřovacích doložek zprostředkovaná identifikace osoby

Aktuality

Nenalezny žádné aktuality

Události

Nenalezeny žádné události

Fotografie

Fotogalerie

Nenalezeny žádné fotogalerie

Podívejte se také na

Email icon

Aktuality Vám zašleme na e-mail.

Každý pátek odesíláme souhrn týdne. Takže už vám žádná aktualita, hlášení rozhlasu ani událost neunikne 🙂 .